Oud Gastel en Stampersgat 80 jaar bevrijd!

Heemkundekring ‘Het Land van Gastel’ was begin 2019 druk bezig met het voorbereiden van een tentoonstelling in Dorpsmuseum ’In de Drie Snoeken’ met als thema “Oud Gastel en Stampersgat 75 jaar bevrijd”. Samen met de andere dorpskernen van Halderberge zouden wij op gepaste wijze Nederland 75 jaar bevrijd, herdenken.

Gastel was eind oktober 2019 al 75 jaar bevrijd van de Nazi’s en hadden we rond die tijd in ons museum een fototentoonstelling gepland

Maar toen kwam de Covid-19/Corona-crisis begin 2019.

En alles werd ineens anders. Het kwam er op neer dat van alle mooie plannen voor de viering – zowel in ons eigen dorp als in de gemeente Halderberge – niets meer terecht kwam.

Enige weken na het begin van de corona-crisis bedachten twee vrijwilligers van de Heemkundekring, Kees Rademakers en Rien Voorbraak, echter een andere mogelijkheid om aandacht te schenken aan de viering 75 jaar bevrijd.
Zij vatten het plan op een videopresentatie over de bevrijding van Oud Gastel en Stampersgat, die je niet los van elkaar kunt zien, te maken. Zo is dat ook uitgevoerd.

Nu, vanwege drukke werkzaamheden in het kader van het 750 jarig bestaan van de “prochia de Gestele” kunnen we geen herdenkingstentoonstelling inrichten met als thema 80 jaar bevrijd. Voor het 80 jarig bevrijdingsjubileum grijpen we daarom terug op wat al eerder is vertoond. Het verhaal zoals in de film verteld, verandert niet meer. Dus voor hen die het nog niet hebben gezien en voor hen die nogmaals kennis willen nemen van de video is hier de link naar de presentatie van vijf jaar geleden.

Door onderstaande YouTube film met oorlogsfoto’s aan te klikken, kunt u meteen gaan kijken naar de videopresentatie:

Zaterdag 6-6-2020 vond een interview plaats met Kees Rademakers dit is destijds uitgezonden op Radio OnsWestBrabant, hieronder het geluidsfragment:

Mocht het zien van deze videopresentatie en het horen van het geluidsfragment voor u aanleiding zijn om foto’s, filmpjes, documenten et cetera over de oorlog en de bevrijding van Oud Gastel (tijdelijk) beschikbaar te stellen aan de heemkundekring, neem dan contact met ons op via deze site.
U kunt natuurlijk ook informatie bij ons inwinnen.